Joj, Formulo 1 bodo prav uničili.
Mednarodna avtomobilistična zveza (FIA) je sprejela obsežen paket sprememb, ki so jih izdelala moštva formule 1, združena v organizacijo Formula One Teams Associtation (FOTA). Sprejete spremembe naj bi v sezoni 2009 prispevale k 30-odstotnemu zmanjšanju stroškov. Spremembe se nanašajo na pet področij, pred sezono 2010 pa naj bi se zgodile spremembe na preostalih petih področjih, kar pomeni, da bodo v sezoni 2010 stroški še nižji.
Sprejete spremembe so rezultat finančne krize in večletnega truda Mednarodne avtomobilistične zveze s predsednikom Maxom Mosleyjem na čelu, k zmanjševanju stroškov pa so stremela tudi nekatera (predvsem manjša) moštva. Že v sredo so se predstavniki združenja FOTA že srečali z Mosleyjem in mu predstavili svoje predloge, sestanek pa je po Mosleyjevih besedah potekal odlično. "Nad izidom sestanka sem več kot srečen," je po sestanku dejal prvi mož FIA.
Motorji bodo cenejši, prepoved testiranj med sezono
Kaj nas torej čaka v sezoni 2009? Motorji bodo morali zdržati tri dirkaške vikende (kot je bilo sprva predvideno), vsak dirkač bo lahko v sezoni porabil osem motorjev za dirke in dodatne štiri za testiranja – skupno bo lahko moštvo uporabilo 20 motorjev. Obrati motorjev bodo omejeni na 18.000 obratov na minuto (doslej 19.000), motorji pa ne bodo smeli biti spremenjeni – z izjemo vbrizga in na izhodnem traktu. Spremembe pred prihajajočo sezono so dovoljene le Renaultu, ki bo lahko posodobil svoj agregat na podlagi izdelanega seznama sprememb. Preostala moštva so namreč po zamrznitvi razvoja motorjev izkoristila tako imenovane "sive cone" in nekoliko povečala zmogljivost motorjev, medtem ko Renault tega ni storil – sedaj bodo vsi motorji imeli približno enake zmogljivosti.
Cena motorjev, ki jih proizvajalci ponujajo neodvisnim moštvom (Toro Rossu, Red Bull Racingu, Williamsu in Force Indii), bo v primerjavi s sezono 2008 nižja za kar 50 odstotkov.
Testiranj med sezono več ne bo. Namesto tega bodo lahko moštva nove dele preizkusila v sklopu dirkaških vikendov, kar pomeni, da bodo lahko testirala v petek pred dirko oziroma pred pričetkom sezone in po koncu sezone. V vetrovnikih bodo lahko moštva odslej preizkušala le modele, ki bodo veliki za največ 60 odstotkov pravega bolida, moč vetrovnikov pa bo lahko znašala največ 50 metrov na sekundo, moštva pa naj bi se dogovorila o dodatnih omejitvah pri delu z vetrovniki.
Tovarne bodo zaprte šest tednov na leto, manj osebja na dirkah
Vse tovarne moštev bodo zaprte šest tednov na leto, v tem času pa bo ustavljen celoten razvoj dirkalnika. Med dirkaškimi vikendi naj bi moštva uporabljala manj zaposlenih, vsa moštva pa bodo javno razkrila podatke o pnevmatikah in količinah uporabljenega goriva, to pa pomeni, da bo "vohunjenje" in taktiziranje odpravljeno.
FOTA in FIA zaenkrat nista razpravljali o predlogih, kot sta denimo nov format kvalifikacij in sistem medalj, ki ga je predlagal šef formule 1 Bernie Ecclestone in naj bi nadomestil dosedanji točkovni sistem. Dogovorjeno je, da bodo najprej opravljene marketinške raziskave o tem, kaj bi želeli gledalci, nato pa bodo sprejete odločitve o teh spremembah.
Ocenjeno je, da bodo zaradi teh sprememb tovarniška moštva prihranila okrog 30 odstotkov, privatna moštva pa celo nekoliko več.
Dogovorjene tudi spremembe za sezono 2010
Znana so tudi smernice za sezono 2010. Neodvisna moštva bodo lahko kupila motorje za pet milijonov evrov letno, lahko pa bodo izbirala med neodvisnim proizvajalcem ali motorji tovarniških moštev v formuli 1. Moštva morajo interes glede uporabe enotnega motorja prijaviti do 20. decembra 2008.
Motorji, ki bodo uporabljeni v sezoni 2010, bodo ostali enaki tudi v sezonah 2011 in 2012. Če bo praktično izvedljivo, bodo vsa moštva uporabljala enak menjalnik. V prihodnosti naj bi moštva skupaj s FIA izdelala seznam, ki bo opredeljeval tista področja okrog motorja, ki bodo lahko izboljšana ter določil tako imenovane tabu cone, ki jih moštva ne bodo smela spreminjati. Pri šasiji dirkalnika bodo določili elemente, ki prispevajo k izboljšanju lastnosti dirkalnika. Nekateri izmed njih bodo homologirani, druge pa bodo moštva lahko razvijala, toda le, če bodo pri tem uporabljala cenovno ugodne materiale.
Dolivanje goriva med dirko bo 2010 prepovedano
Grelniki pnevmatik bodo v sezoni 2010 prepovedani, dolivanje goriva med dirko bo prepovedano. Glede na marketinške raziskave bo sprejeto morebitno skrajšanje dolžine dirke. Radijske zveze med moštvi in dirkači ter telemetrija bodo enotni. Čiščenje pnevmatik bo dovoljeno le še na ročni način, mehansko čiščenje pnevmatik bo prepovedano.
Razvoj aerodinamike naj bi bil v sezoni 2010 še dodatno skrčen, prav tako pa naj bi FIA skupaj z moštvi preučila delovne procese v tovarnah in nato posredovala dodatne predloge za zmanjšanje stroškov pri teh procesih. FOTA za sezono 2010 preučuje tudi morebitno uvedbo enotnega sistema za pridobivanje kinetične energije (KERS).
Leta 2013 energetsko učinkovitejši motorji?
Tudi za naprej so predvideni določeni načrti. FIA naj bi skupaj z združenjem FOTA preučila, ali je v sezoni 2013 smiselna uporaba novega, energijsko varčnejšega agregata, ki bi vključeval tudi bistveno izboljšan sistem KERS, pravila pa naj bi bila zasnovana tako, da bi bil razvoj bolidov formule 1 uporaben tudi za serijske avtomobile.
Kot kaže, je v formuli 1 končno zasvetila luč na koncu tunela, kajti moštva formule 1 so končno enotna. Več kot nujno zmanjševanje stroškov, ki so v zadnjih letih dobesedno "eksplodirali", je postalo realnost in potreba. Pri tem se tako FIA kot FOTA strinjata, da kljub zmanjševanju stroškov privlačnost formule 1 ne sme biti okrnjena.
To pomeni, da je očitno konec pravil, ki so bila postavljena, da bi dosegla zmanjšanje stroškov, v resnici pa so jih celo povečala (denimo uvedba osemvaljnih motorjev). Lahko se nadejamo, da se bo trend izstopa moštev iz formule 1 (v zadnjih letih je formulo 1 zaradi finančnih težav zapustilo kar nekaj moštev oziroma lastnikov moštev – poleg Honde se spomnimo na Super Aguri, Jaguar, Arrows, Prost, Minardi, Jordan, Spyker …) končno ustavil ter da bomo v naslednjih letih morda doživeli vstop kakšnega novega moštva, ki bo dolgoročno obstalo v tem najelitnejšem motošportnem tekmovanju.